marți, 14 septembrie 2010

115


Înălţarea Sfintei Cruci,
14 septembrie 1895...
15.000 de de persoane, dintre care 8.975 de bucureşteni înghesuiţi în trenuri de plăcere,
puse la dispoziţie de CFR, au ajuns la Cernavodă de la opt dimineaţa şi până la unu după-amiază,
dorind să fie martorii inaugurării celui mai lung pod din Europa.
Mulţi au fost însoţiţi până la destinaţie de lăutari; doar era păcat să se plictisească...
Regele Carol I, plecat cu trenul regal din Sinaia, a ajuns la capătul dinspre Feteşti al podului la orele unu.
Primit cu pâine şi sare, suveranul a străbătut cei 774 de m ai podului pe jos, fiind acompaniat de salvele artileriei.
La Poarta dinspre Cernavodă, Regele a bătut ultimul nit al podului şi a zidit pergamentul comemorativ.
Ajuns apoi  în Pavilionul Regal s-a uitat la trenul format din 15 locomotive care au făcut testul de rezistenţă al braţului de oţel. Momentul a fost infernal: sirenele locomotivelor şuierau, idem şi cele ale vaselor de pe Dunăre, se trăgeau salve de tun, iar uralele mulţimii se pierdeau pe dealurile din apropiere...
A urmat cheful tradiţional. Regele şi 420 de oficialităţi invitate s-au deplasat în incinta Gării din Cernavodă.
Cei 15.000 de spectatori au mers sub nişte umbrare, primind, fiecare, friptură de berbec sau de viţel (tătarii din Dobrogea au jucat rolul de bucătari),  pâine şi o bardacă cu vin...
Podul, proiectat de Anghel Saligny, a costat 35 de milioane de lei aur...
Cei doi dorobanţi care străjuiesc poarta de la Cernavodă sunt opera sculptorul francez L. Pillet, fiind turnaţi în bronz la Paris.
La vremea respectivă au fost un motiv de ironie al presei franceze, care a subliniat că românii au fost în stare să-şi proiecteze un pod,
dar nu au fost în stare să şi-l decoreze...
14 septembrie 1895...
Azi se împlinesc 115 ani...

4 comentarii:

  1. Ce repede trece timpul! Bine ca ne raman...'urmele' din care se pot naste altele si mai frumoase...

    RăspundețiȘtergere
  2. Pe-atunci era cel mai, cel mai...acum, e la fel: cel mai...trist pod!

    RăspundețiȘtergere
  3. E un pod frumos. Mie imi place mult. Iar ca personaj ramas in istorie il prefer pa Carol I.

    RăspundețiȘtergere
  4. Presa franceză a timpului ... da, au găsit motiv de a ironiza: podul doar proiectat şi construit de români; ornamentul, deşi făcut de un francez, înfăţişa, totuşi, un brav român. (asta la 1895).
    Cât de uşor se uită ceea ce nu-ţi pică bine! Turnul Eiffel (1887-1889)- proiectat de un francez, dar ... tehnologie românească (ing. Gh. Pănculescu) şi , dacă nu mă înşel..., componente ştanţate cu sigla Arad.
    Dacă greşesc, corectaţi-mă, vă rog...
    Mândrie naţională: podul nostru ... încă ne ajută (nu prin ceea ce a fost gândit de ei), Turnul lor încântă (nu doar pe-o hârtie sau în stadiu de machetă)... Concluzia: să ne cunoaştem şi să învăţăm a ne accepta deopotrivă şi meritele, şi limitele.
    Mulţumesc, Cătălin! Nu am reuşit să mai revăd locurile acestea de vreo 3 ani, deşi copilăria mi-era lipită, cât poţi vedea cu ochii (sufletului, minţii...), între Braţul Borcea şi mare, salutând cu fiecare trecere a Dunării ... Dorobanţii. Anii ... mulţi şi fericiţi!

    RăspundețiȘtergere