joi, 11 noiembrie 2010

Plimbare prin viaţa mea...


Când sunt plictisit sau supărat trebuie să arunc sau să şterg ceva.
Înainte era mai simplu: foloseam aspiratorul...
Acum am un nou capriciu: găselniţa cu ştersul / aruncatul mă linişteşte;
ieri am şters 200 Gb de fotografii; nu mi-au mai plăcut;
lipsea ceva-ul ăla care să mă facă să mă uit la ele ca şi când le-aş fi văzut prima oară;
aşa am scăpat de un an din viaţă şi mă mai aşteaptă încă 5 în calculator, cu un volum de 2 Tb...
Pe urmă am trecut la cărţile din bibliotecă; sunt mai multe titluri identice dar de autori diferiţi;
am ales ce mi-a plăcut, iar restul le-am legat pachet şi le-am dus la tomberon;
nu are rost să merg cu ele la anticariat pentru 1 leu volumul; ar fi deranjul prea mare;
doar vine iarna şi acum maşinile au nevoie de cauciucuri moderne...;
oricum, după 30 de minute, toate cele 56 de cărţi au decolat de la pubele, deşi gunoierii nu trec azi...
Caut ceva muzică care să nu-mi bubuie pereţii


   
Ilie Micolov - Prietene


şi umblu într-un geamantan, negru, cu tot felul de petarde de fotografii făcute începând cu 1984...
Deschid geamantanul şi mă uit la ce e înăuntru (ultima oară am umblat la el prin 2004).
Am o fotografie la care tot aştept să plece ciobanul.
Este făcută cu un Smena, în 1970, în Maramureş, dar nu de mine;
a fost imaginea care m-a făcut curios, încercând să văd de ce poate să iasă reglând şi apăsând nişte butoane.



Aşa că am monopolizat Smena şi am cumpărat un film românesc,
cu bani primiţi de la bunică-mea.
Era în 1984, mă plimbam printr-un parc,
iar doi indivizi tocmai s-au certat, separându-se. El fierbea...,
iar ea, aşa cum se întâmplă uneori, a ales altă perspectivă...


1985. În Bucureşti nu se găsea pâine. Aşteptam tramvaiul la Basarab. Un cioban, ieşit din gară, mă întreabă unde-i cea mai apropiată Alimentara în care se vinde pâine. Venise cu un sac după el. Omul avea 74 de ani...
Între timp devenisem proprietar de Zenit, cel mai bun aparat de bătut cuie.
Pe Smena l-am demontat ca să văd piesele din el; niciodată nu le-am mai pus la loc.
Zenit-ul l-am cumpărat de la un fotograf ce avea atelier la statuia lui Kogălniceanu, într-un subsol.


1986. Sunt pe la Biblioteca Pedagogică din Bucureşti. Era frumos acolo. 
În sala de la etajul I se sta mereu cu uşa deschisă şi se vedea peisajul din Cişmigiu. 
La ieşirea din sală, pe o masă, un bust al lui Eminescu se uita la mine...



1987. Ninge ca naiba în Bucureşti. Iar s-a oprit circulaţia. Până când?
Până va da firul ierbii!, spunea un miliţian în timp ce îşi arăta toate măselele de minte...


1988. E vacanţă. Sunt la mare. Aproape toată lumea-i dezbrăcată, dar sunt şi excepţii de la regulă...


1989. Adunăm castane prin cartier - eu şi colegii de clasă - . Tocmai aveam un film color de la ruşi,
iar un nene, care mai mereu era beat şi care mai cădea şi în cap fără complexe, s-a pus în faţa mea:
Fă-mi şi mie o poză cu nepotu, că ţi-o plătesc!
Aveam Praktica, cu luminozitate 1,8, luată de la Consignaţia cu 50 $...
I-am făcut o poză şi am fugit, ca să nu-i vină nebunului alte idei...
 


1990. E bine. Se poate vedea libertatea la orizont, tocmai din Casa Poporului,
devenită Palat al Parlamentului...




 1991. Deja se rupe cam tot ce creşte, chiar dacă nu-i copt...


1992. Oamenilor li se face repede dor, chiar prea repede.
Pe tablă, în clasă, scria:
5 lei un ou,
Am votat un bou!
Lăsaţi în pace boul...
Să facă 10 lei oul!



1993. Nu am înţeles niciodată de ce blondelor le-a plăcut de mine.
Eu nu am avut timp să-mi placă; spaţiul din jurul lor a fost mereu populat...


1994. La un prieten, ajuns cântăreţ,  cu vise de Van Damme la vremea respectivă;
fetiţa tăiată din fundal e soră-sa, măritată între timp...


1995. Ştiţi care e cheful de muncă al românilor?
Vă amintiţi de Nilă din Moromeţii când dormea la umbră, cu ciocanul în mână,
iar Moromete cel bătrân (interpretat de Victor Rebengiuc) striga la el,
iar băiatul sărea din somn şi bătea mecanic din ciocan?
Ei, cred că dormitul la umbră...s-a perpetuat; a devenit ceva genetic.
Imaginea-i din incinta Ministerului Apărării Naţionale, intrarea dinspre Hotel Parlament...;
era numai 1 pm, iar pauza se terminase de 2 ore...


Sar peste 1996 - 1998. Nu găsesc fotografiile din anii respectivi ca să le scanez...

1999. Sunt la mare, în Constanţa, într-un parc.




În Rapid constat că s-au dat câte două locuri pe acelaşi bilet.
Mă resemnez şi stau în picioare.
Pe culoar vine şi 1 Q Sapro, care se luptă să îşi dea jos o pasageră de pe locul unde avea bilet...
Îi spun că nu e singurul în ipostaza asta. Se uită mirat la mine şi-mi zice:
Domnule, aveţi nevoie de o vacanţă!
Mă întorceam din vacanţă, deci omul m-a luat la mişto....
Valea! Că faci curent!
Se supără şi până la Bucureşti stă cu ochii pierduţi prin geam;
îşi sună doi prieteni să vină să-l ia de la gară:  
Veniţi? Că am cheltuit toţi banii la mare şi nu mai am bani la mine!
Credeţi că i-au venit prietenii? Nici gând...
La metrou două adolescente se înghesuie să îi ceară autografe lui 1 Q Sapro...
Îl întreb, zâmbind, dacă îmi dă un autograf...
Nu vă dau că aţi vorbit foarte urât cu mine!

***

M-am plictisit...
De 3 ore scanez şi scriu...
Am să arunc şi scanerul; imaginile scanate sunt mai proaste decât cele pe suport de hârtie,
deşi am folosit rezoluţie mare.
Cortina cade, actorul pleacă.
La revedere sau adio...
Luaţi din viaţă ce vă place, cum vă place...


25 de comentarii:

  1. Dezertezi doar pentru ca niste poze nu sunt tocmai cum doresti? :) Oricum, imi plac fotografiile vechi si ma mir cum anii '80 au devenit "invechiti". Alte timpuri...

    RăspundețiȘtergere
  2. citind ce ai scris am regasit si o parte din viata mea...o parte din timpul meu trecut...
    intotdeauna mi-au placut fotografiile alb-negru...cea cu iarna din '87 e simpla si...inghetata...e frumoasa :)
    imi plac si ochelarii tai de soare...te ajuta sa nu-ti lasi privirea la vedere :)
    sper ca motivul supararii tale sa dispara si acel "la revedere sau adio" sa reprezinte sfarsitul postarii si nu al trecerii tale pe aici...

    RăspundețiȘtergere
  3. P.S. Eu când sunt supărată, stresată sau apar schimbări majore în viaţa mea, îmi tai părul, astfel încât să se observe o schimbare.
    Dacă nu pot ajunge în timp util la un salon, pun mâna pe foarfece.

    RăspundețiȘtergere
  4. Interesanta plimbarea prin viata ta dar vrem si continuarea... :) Sa analizam in mare... Haioasa poza cu indragostitii certati, superba poza din 1990, ma sperie poza color cu betivul, blondelor le plac brunetii si invers din cauza contrastelor care se atrag, fetele erau cu Michael iar baietii cu Van Damme... Cea din 1999, ne arata zambetul tau carismatic de sub ochelarii fumurii... :)La vita e bella!

    RăspundețiȘtergere
  5. 1. Să nu te pună păcatul să ștergi ceva de aici...și nici la adio nu ai voie să spui...
    2." Cel mai greu imi este să scriu despre mine, deşi îmi este foarte uşor să scriu depre oricine şi orice altceva" ....poți...uite că poți și chiar foarte bine...
    3. Mai am ceva de comentat da,r nu am timp acum...

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt de acord cu Septembrie.
    Şi mie îmi place aia din 1999 :).

    RăspundețiȘtergere
  7. Amintiri...nu sterge nimic sub pretextul ca acum nu mai ai aceeasi simtire fata de acele fotografii...gandeste-te doar ca odata, ti se pareau frumoase, a fost trairea ta, momentul tau, ai fost tu...si nu mai arunca din carti! eu am adunat cu greu de la toti colegii mei carti pentru a le trimite unor copii carora le place sa citeasca, dar nu au cu ce sa cumpere asa ceva...
    (iarta-ma, poate am fost putin prea imperativa, dar nu in sensul rau!)

    RăspundețiȘtergere
  8. Curăţenia la nervi şi supărare e o chestie tipic feminină. Şi contrastează cu keanu reeves din fotografia de mai sus :). În rest în viaţă peisajele şi oamenii sunt treburi efemere. Pasiunea pentru ceva, însă, e o constantă. Îţi dai seama că faci fotografii faine de cel puţin 25 de ani? E un sfert de secol! Nici iubirile nu ţin atât!

    RăspundețiȘtergere
  9. Sunt puțini cei ce știu să-și “traducă” stările prin vorbe...sunt și mai puțini cei ce înțeleg ce se scrie….Sunt puțini cei ce știu să “dea viață” unei poze…..și fiecare interpretează după simțul lui…… Nu ești un om care să aibă nevoie de sfaturi…..însă noi nu putem decât să-ți dăruim o rază de zâmbet…… fără nicio intenție de a “diseca” motive……. Motive pot fi “n”, sau poate, unul foarte stupid……..Poate fi adevăr sau nu......Uneori am momente când nervii-mi sunt atât de încordați încât un simplu tic, tac mă scoate din sărite….Și nu fac nimic...închid ochii și “plec”…mă plimb aiurea la braț cu chipuri necunoscute…….Uneori reușesc, alteori e chiar mai rău, dar visul, pentru mine, e scăparea mea….Și motive am “n” și foarte stupide…..Când spui: “sunt mai multe titluri identice dar de autori diferiți…”, gândul mi-a zburat la lumea asta, a blog-urilor…..aceeași și aceeași poveste sub diverse chipuri……….Ceea ce ai creat tu însă…m-a ajutat să ‘evadez’, spre orizonturi pe care știu că nu o să le ating niciodată…pentru-că fiecare dintre noi, are motivul lui, pentru a citi un anumit blog…..Poate exagerez…uneori fac asta, dar când am citit “ultima piesă”…..tic, tac-ul a devenit extrem de sâcâietor………nu vreau să se mai rupă o parte din mine….chiar dacă e virtuală…. doare al naibii de real......Și nu din egoism....Dimineață, o să-mi fie rușine de mine......
    P.S. să nu mai arunci niciodată cărți.....chiar dacă ajung în final la altă “destinație”....

    RăspundețiȘtergere
  10. Prea multe cuvinte de adio, într-o toamnă primăvăratică.
    Poate e blestem.
    Blestemul nostru.
    Să vină iarna,poate ne vom trezi!

    RăspundețiȘtergere
  11. tare mult mi-a placut postarea asta, arata f. bine poza facuta cu Praktica ala, cu nenea si copilul... iar in ultima semeni cu Alain Delon :)
    si sper ca nu ai aruncat scanerul...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. L-am aruncat, iar intre timp au trecut 7 ani de atunci... :)

      Ștergere
  12. Multumesc pentru plimbare, Catalin! Desi pe tine te-a intristat, noua ne-ai dat un strop de bucurie!

    RăspundețiȘtergere
  13. Ești în crize?
    Zi-mi numai câți scuipați pusăși în freza de-o lăudă tătă lumea?
    Și publică-l, că mă super :(( dacă nu :P

    RăspundețiȘtergere
  14. "Mai m-am gindit".. Cum ti-am zis mi-esti drag Catalin...asa ca din viata daca e liber sa iau ce vreau te iau pe tine deci: pe curind! :)
    Ioana

    RăspundețiȘtergere
  15. si eu ma plictisesc repede, dar am citit tot ce-ai scris aici..pana la capat...inseamna ca mi-a placut :)..zau...

    RăspundețiȘtergere
  16. adio...nu exista in vocabularul tau.

    RăspundețiȘtergere
  17. cautand ceva despre Kogalniceanu, am dat peste postarea asta mai veche a ta, unde am si comentat din cate observ :)
    am recitit-o, revazand si pasii tai fotografici
    mi-a placut aceeasi fotografie :)
    am privit in schimb cu alti ochi fotografia copacului fara fructe, faina, chiar faina fotografie!
    o mai exista copacul ala?
    nu cred sa fi fost de prin Bucuresti...

    mi-au placut si comentariile :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Copacul "fără fructe" este un cireș dintr-un municipiu situat pe malul Dunarii...

      Ștergere
    2. un municipiu situat pe malul Dunarii...
      mi-ar fi placut sa fie Orsova dar ea nu e chiar pe malul Dunarii :)

      Pandhoraa

      Ștergere
    3. În viata nu toate lucrurile sunt asa după cum ne-ar placea noua sa fie... ;)

      Ștergere
    4. O,da!
      Asta chiar imi da de gandit😜

      Eu m-as fi intors la un moment dat, sperand sa-l gasesc plin cu cirese....

      Ștergere
    5. Am sa-ti trimit coordonatele GPS. Eu mai nou nu mai am timp sa ma urc în copaci, din cauza ca este mai ușor sa ma urc pe masini... ;)

      Ștergere
    6. Avantaj tu, nu trebuie sa mai astepti ca sa se coaca😁

      Ștergere