marți, 9 august 2011

Victor Boldâr - românul care l-a fotografiat pe Henri Cartier Bresson (II)




După plecarea lui Bresson am mărit cele mai bune fotografii cu el şi m-am gândit să i le trimit,
că poate aveam să primesc fotografia pe care mi-a făcut-o în periplul de o zi.
Cum era greu să trimit fotografii în străinătate, l-am rugat pe preşedintele AAF să o facă, pe Comănescu.
După mai multă vreme l-am înrebat pe Comănescu ce mai ştie despre soarta imaginilor,
iar el mi-a răspuns:
Aşa sunt capitaliştii ăştia, dle! Vor să le dai tot, iar ei să nu-ţi dea nimic.
Acum câţiva ani am constatat că una din fotografiile pe care i-am făcut-o lui Bresson i-a fost dată de Comănescu lui Andrei Pandele, care a şi publicat-o.
La 7 mai 2010 am împlinit 75 de ani şi am vernisat la Muzeul de Artă din municipiul Craiova 
o expoziţie conţinând 57 de fotografii, pe care i le-am făcut lui Bresson la 7 mai 1975.
Anul ăsta, cu prilejul Nopţii Muzeelor, fotografiile au fost mutate într-o expoziţie la Cluj şi ar fi trebuit să se întoarcă la mine până acum, dar clujenii au zis să le mai las, că se interesează oamenii de ele.
Acum nu ştiu dacă fotografiile vor fi expuse şi la Bucureşti. 
Nu eu hotărăsc asta...
Uite, uneori stau şi mă gândesc aşa: imi place să fotografiez la teatru.
Dar eu merg acolo la de-a totul aranjat. Regizorul pune cadrul, cel cu luminile aşează reflectoarele,
costumele sunt făcute la comandă. Atunci stau şi mă întreb: care este rolul meu ca fotograf?
Eu ştiu ce fac atunci, acolo. Dar nu toţi cei care fotografiază conştientizează asta...