sâmbătă, 13 martie 2010

Aveţi de ales!

Dimineaţă spuneam că am să o rog, astăzi, pe inginera Anca Hotineanu să ne lase să vedem cu ochii ei modul în care a evoluat fraza Veniţi la noi!.

Aşa că, eu plec să văd un film 3 D şi o las pe ea să-şi facă de cap, pe aici...
Dacă va face prostii vă rog să aruncaţi cu pietre în mine...
________


Când am dat la liceu, în anul 2001, m-am dus la un profil de info căci aşa mi-a spus fratele meu, Florin. Perspectiva era: dacă vrei să mergi la jurnalism, poţi să mergi şi dacă ai terminat mate-info, dar dacă ai terminat uman, nu te poţi duce la mate, fizică, medicină ori info…cel puţin, nu aşa uşor, că doar la astea nu se dă admitere la istorie (asta ca să-l tachinez pe stimatul meu coautor).
Decizia, deci, a fost probabil luată de către membrii familiei mele, în unanimitate. Nu-mi pare rău, căci astăzi nu mai eram inginer, mândria ţării. Atunci, la 15 ani, am avut parte de o consiliere mai aparte: nu e bine ce vrei să faci. 
In continuoare voi vorbi despre cum se realizează consilierea educaţională actuală.
Cătălin a povestit despre cum a fost, eu voi relata despre ce este… şi, de ce nu, despre ce va fi...
Proiectul Pasul cel Mare. De la liceu la universitate se realizează cu finanţare POS DRU. Spre deosebire de varianta comunistă, respectiv Veniţi la noi!, prin acest Proiect nu ne propunem să avem cât mai mulţi studenţi la Universitatea Tehnică (deşi proiectul este demarat de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din Universitatea Tehnică Gh. Asachi din Iaşi), ci să le prezentăm elevilor din clase terminale din mediul rural întreaga ofertă educaţională a universităţilor de stat din Iaşi.
Ca totul să nu fie monoton, gen: Veniţi la noi, că aici e bine! noi ne propunem să împărţim elevilor PACHETUL SUBVENŢIONAT, deşi eu aş fi preferat denumirea de stimulativ (geantă, şapcă, tricou), bineînţeles cu siglele partenerilor imprimate.
Bun, zis şi făcut, le dăm acest pachet, le prezentăm oferta educaţională şi le facem nişte teste de abilităţi şi personalitate. Şi? La ce îi ajută? Probabil pentru a se orienta mai bine şi a se cunoaşte puţin mai mult. Asta o pot spune colegii mei psihologi, eu sunt un amărât de inginer.
Tactica de abordare nu e Veniţi la noi! ci Aveţi de ales!, şi anume puteţi să mergeţi la muncă în Italia, ori să rămâneţi acasă, dar v-aţi gândit că se poate şi altfel? Noi vom fi acolo pentru a le răspunde la întrebări, pentru a le povesti despre experienţele noastre, bune sau rele (de asta ne-au şi ales din rândul „prospăturilor” – cei ce abia au terminat facultatea) despre cum e la facultate, cum e în cămin.
Cu cei din clasa a XI-a vom face şi o excursie. Adică îi vom aduce pe ei anul viitor aci, în dulcele Târg al Ieşilor. Îi vom duce la cursuri, în campusuri, şi, de ce nu, şi la o petrecere studenţească.
Momentan am fost în recunoaştere la licee, echipa mea mergând la Hălăuceşti (judeţul Iaşi). Vom mai merge să-i testăm după care le vom prezentăm efectiv oferta educaţională. Că doar nu îi luăm aşa pe nepregătite, trebuie mai întâi să ştim ce vor şi ei. Vor avea parte chiar şi de o broşură (cu poze!).
De astă dată copiii au fost cuminţi, mult mai drăgălaşi decât cei de la oraş. Unii, săracii, chiar prea cuminţi, mai ales cei care nu cunosc cum stau treburile. Nu ştiau nimic despre cazare, despre taxe, burse şi alte chestii. O fetiţă chiar m-a întrebat la chestionar ce să scrie la aptitudini, căci ea nu ştie decât să muncească. Ar vrea să se facă asistentă medicală, are mâna uşoară. Îmi e dragă, i-am promis să mă interesez special pentru ea.
Cam atât pe scurt despre programul acesta. Eu una spun că e destul de ALTFEL faţă de ce era în comunism. Probabil dacă mergeam după metodologia din trecut, spuneam Veniţi la Politehnică! (deşi eu asta zic în gândul meu).
_________________

Monumentul din imagine este amplasat în Piaţa Independenţei din Iaşi, fiind cea mai frumoasă operă comemorativă din România, dedicată eroilor români din Războiul de Independenţă.


A fost realizată de sculptoriţa Gabriela Manole Adoc şi dezvelită în anul 1980, având codul IS-III-m-B-04313 în Lista Monumentelor Istorice din 2004.

PS: Monumentul văzut la faţa locului este multa mai frumos decât caricatura mea de fotografie.

11 comentarii:

  1. Ancuta,esti prea desteapta pentru mine!Ceva ceva,tot am inteles:dragi jurnalisti,puteti merge oriunde,e totuna!

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am înţeles niciodată de ce părinţii vor să îsi facă copilul ce nu au ajuns ei.
    Atunci se învăţa până se rupeau coperţile cărţii, acum se învaţă pe rupte cu paharul în faţă...
    Ţin minte povestea unui profesor din facultate în care el ne spunea cum făcea cu o zi înainte de examen pe vremea aia: "...îmi făceam zece-cinsprezece sandwich-uri, îmi luam o sticlă cu apă şi mă închideam în cameră. Ieşeam doar să îmi fac nevoile fiziologice."

    @Cătălin. Nu am pietre...dar dacă dau cu flori, te superi? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Probabil nu m-am exprimat eu cum trebuie. Nu am fost forţată să fac ceea ce nu vreau, ci am fost îndrumată, şi nu îmi pare rău. Eu voiam pe vremea aceea să fiu jurnalist, nu mi-a spus nimeni că e rău, dar că până într-a 12a mă pot răzgândi şi aşa a fost. Nu au vrut părinţii să fac ce nu au făcut ei, daca era după cum voiau ai mei acum eram probabil absolvent de fizică ori chimie, în nici un caz inginer.

    RăspundețiȘtergere
  4. P.S. Stimată dnă Angela, eu sper că nu v-am supărat cu nimic, nu am vrut să jignesc pe nimeni, mai cu seamă să critic profesia cuiva.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu ai jignit nici o profesie Ancuta,eu da.Unde sunteti,domnule Catalin?Vroiam sa va spun ca mi-a facut placere sa va aud spunand:"nimic...niciodata."Nici eu!

    RăspundețiȘtergere
  6. Fotografia nu mi se pare a fi deloc o caricatura, imi place, chiar fosrte mul as spune.Nu stiu acum sa spun daca din cauza monumentului, a fotografiei in sine sau a combinatiei...

    RăspundețiȘtergere
  7. :) ...Deci sa inteleg ca e tot un fel de " Veniti la noi!" , dar mai subtil, mai de 2010. Si mergeti pe aceeasi metodologie din trecut- deci practic ,nu s-a schimbat nimic...
    ps: fotografia este interesanta, desi , eforturile dvs. de a o "proteja" au cam aglomerat-o.

    RăspundețiȘtergere
  8. I would love to understand your post and comment about it, hope you'll get a widget to translate it in english :)

    Happy weekend!

    RăspundețiȘtergere
  9. @Costea> Flori, arhitecta din Filipine, te-ar strânge de gât cu o singură mână...:)
    @Angela> mai dorm şi eu...sau alerg pe afară...după pielea ursului...aflat în pădure...încă...
    @Joykarisma: aşa o fi, cum spuneţi Dvs.
    @Bogdan: cum să nu se schimbe nimic?:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Indiferent din ce perspective priviti, uman sau real, ca 'inainte" sau ca acum, invatamintul e la pamint. Nu v-a spus presedintele ca avem nevoie de chelneri si de sudori? Ce mai bateti cimpii, e vremea lu "sa traiti , sefu', cum spuneti sefu si era s-aveti o scama"!
    Cred ca sint mari probleme de comunicare. Prostii nu sint prosti din vina lor. E de datoria celor destepti sa-i destepte si pe ei, nu sa rida de ei!

    RăspundețiȘtergere
  11. @Mihaela Petrescu: punţile sunt rupte, ideile nu mai valorează nimic...

    RăspundețiȘtergere